06 1308 0949 info@nextmyle.nl

Toch lastig hè?

Hoe vaak ik het niet tegenkom dat men in een bedrijf de weg is kwijtgeraakt. Afgedwaald is van hun missie en visie. En kernwaarden slechts bekend zijn op papier of ergens aan een muur hangen.

Onbekend maakt onbemind

Wanneer het niet (meer) helder is welke richting je opgaat en vanuit welke drijfveren, hoe kan je dan verwachten dat medewerkers weten wat hen te doen staat, zich betrokken voelen en bijdragen aan succes?

Oorzaak van veel gedoe

Het niet weten van richting en vanuit welke kernwaarden je opereert, leidt o.a. tot verwarring, veel duwen en trekken vanuit het management en disengagement. Iedereen doet als het ware maar wat, met de beste intenties, maar groei is een lastig verhaal. Groei van de onderneming èn de medewerker.

De praktijk; doe een stapje terug alvorens de stap voorwaarts

Wanneer mij advies wordt gevraagd, merk ik dat een stapje terug doen en eens goed kijken naar waarom zijn we hier op aarde (missie), vaak de basis is voor een stap voorwaarts. Ik zie dikwijls dat de visie er niet (meer) bijpast of in sommige gevallen zelfs de missie aangepast moet worden. Laat staan dat de kernwaarden helder zijn en/of vertaald naar de organisatie.

De basis voor je organisatiecultuur, de afslag naar verandering en groei

Wanneer missie, visie en kernwaarden duidelijk zijn en vertaald naar een strategie en vervolgens actieplan, is het tijd voor ontwikkeling. Vragen die voorbijkomen; Wat betekenen de kernwaarden en deze visie voor de medewerkers? Wat betekent dit voor het leiderschap? Herkent de medewerker zich in de kernwaarden? Hoe gaat de klant en de leverancier dit merken? Wat doet dit met onze cultuur? Etc.

Oplossing voor uitdagingen

Natuurlijk worden aandachtspunten zichtbaar en zijn verbeteringen noodzakelijk. Dat alles in gezamenlijkheid met de medewerkers. En wat ik dan vaak zie is dat datgene waarvoor advies is gevraagd al deels is ‘opgelost’ als bij iedereen – van leidinggevende, medewerker tot klant en leverancier – helder is wat de koers is van de organisatie en welke bijdrage ieder individu levert.

Conclusie; Koester je kernwaarden, die zijn onderdeel van je cultuur en dus uniek voor jouw organisatie en kunnen door ze op de juiste manier in te zetten, zorgen voor groei.

Dus als ik een volgende keer vraag…Weet jij welke kernwaarden je organisatie heeft?…..ken jij het antwoord!

Wil je toch even weten hoe het ook alweer precies zit, stuur een mail naar info@nextmyle.nl en ontvang een handig overzicht.